Metal Gear Solid 4



Igår kunde jag inte längre stå emot begäret! Jag blev tvungen att inhandla en PS3 tillsammans Metal Gear Solid 4, kanske ett av de bästa spelen som någonsin skapats? Jag har alltid varit ett inbitet fan av MGS-serien, när det första Metal Gear Solid släpptes till Playstation (1) för många år sedan när jag gick på högstadiet satt jag som klistrad framför TV:n. Jag hade aldrig tidigare blivit så engagerad i handligen i ett TV-spel. De excentriska karaktärerna, spänningen och de tvister som uppstod under spelets gång gjorde mig helt förtrollad. Ett fruktansvärt bra soundtrack bidrog också till stämningen!
Vet inte hur många gånger jag spelat igenom det sedan dess och njutit varje gång.

Även del 2 i serien var riktigt bra, dock så blev storyn väl komplex på sina ställen och flippade ur en aning. Att man dessutom bara fick styra Solid Snake de första timmarna i spelet tog bort lite av tjusningen. Raiden som blev huvudkaraktären hade inte alls samma utstrålning och sköna röst som Solid Snake (som för övrigt David Hayter står för).

Del 3 blev ett riktigt uppsving när det dök upp och man tar sig an rollen som Solid Snakes förgångare, Big Boss (som Solid Snake för övrigt är en exakt genetisk kopia av). Handlingen utspelar sig under 1960-talet mitt under Kalla Kriget och man får under spelets gång reda på många intressanta saker som knyter ihop trådarna i storyn med de tidigare spelen.

Nu i mitten av juni, för bara någon vecka sen släpptes äntligen del 4. Jag hade egentligen tänkt att vänta tills hösten med att införskaffa spelet men kunde inte stå emot när jag sett vad kritikerkåren skrivit. Några axplock:

IGN: 10 av 10
Gamespot: 10 av 10
Game Informer: 10 av 10

Dom flesta betygen ligger mellan 9-10 hos i princip alla recensenter. Jag själv kan omöjligt betygsätta det än då jag fortfarande efter några timmars spelande bara befinner mig i inledningsfasen än så länge, men jag kan lugnt säga att det bådar oerhört gott!

Här är en trailer från spelet (MGS4 kan för övrigt kan vara något av de snyggaste spelen som gjorts):



För den som inte är bekant med spelserien så kan den enklast beskrivas som en bladning av spion/äventyr/action/thriller.
Här är även MGS maintheme som framförs av en hel orkester med kör, oerhört mäktigt:


Kommentarer
Postat av: Tobad

MGS är comfort...antar att du sunkat med det närmsta dagarna efter inköpet?

2008-06-27 @ 12:25:15
Postat av: Joel

Självklart ;) Fett grymt lir! Blir 1-2 timmar varje kväll.

2008-06-28 @ 20:02:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0